
Vše špatné je pro něco dobré, pokud to dobré chceme vidět a umíme toho využít. Aneb lze pohlížet na odkaz komunismu jako na převlečenou příležitost? Věřím, že ano.
Češi vynikají v mnohém, nicméně otázka vkusu v bydlení je jakousi popelkou a jakkoli se dnes situace mění radikálně k lepšímu, pohled do českých bytů je velmi často smutnou exkurzí do divokých kombinací všeho, co bylo levné a v čase se tak nějak nashromáždilo, s odrazem doby a vývoje vkusu obyvatel. Možná i proto mají pořady JAK SE STAVÍ SEN nebo NOVÝ DOMOV velký úspěch a jsou nekonečnou inspirací pro velkou část obyvatel.
I levně se dnes dá zařídit velmi vkusné bydlení a firmy jako IKEA tomu jdou důrazně naproti. Showroomy dnes hodně staví na sestavách a vkusných kombinacích vybavení a nábytku tak, aby zákazník nemusel sám složitě a často formou pokus–omyl hledat onu kýženou sestavu. Je velmi zajímavé a atraktivní, že vám dnes automatizovaný uklízeč podlah, ony užitečné zametače a umývače, v podání šikovných robotů, nenápadně změří všechny dispozice místností a nabídnou vhodný nábytek. Potenciál lze možná hledat i jinde.
Během 70. let byla postavena polovina bytů v České republice. Komunismus uniformoval bydlení v podobě panelákového šílenství, ve kterém i dnes bydlí více jak 2,5 milionu Čechů. Máme tady u nás přes 80 000 panelových domů s více jak 1,2 milionu bytů. Pokud se dá o těchto bytech něco říci, pak že jsou skoro všechny stejné. Normou byla 4členná rodina, 3+1 dispozice.
Potenciál může být v tom, že načtení přesných dispozic těchto bytů není nic těžkého a nabídka různě stylově vyladěných sestav nábytku a doplňků je jen otázkou krátkého cvičení bytových designerů. Místo obecných, jakkoli krásných, sestav kuchyní a obýváků, tak lze nabídnout pro velkou část populace typizované sestavy, které padnou dispozici bytu na míru jako nic jiného. Verze pro rodinu, pro páry, pro seniory, pro singles. Doplňky podle nálady a životního stylu jedince jsou pak už jen zajímavým doplňkem. Kombinací vymyslí například IKEA celou řadu. A kromě dostupného nábytku může přinést vkus do každé rodiny. Co na tom, že si to ne každý pořídí najednou celé? Hlavní je, že dáte lidem cíl a vědí, jak bude vypadat výsledek, až si dokoupí postupně všechny části.
Kromě dostupného nábytku tak může například IKEA přinést lidem i vizi a velkou přidanou hodnotu vkusu, na kterou se těší a ze které se těší. Za pokus by to stát mohlo, ty byty nikam neutečou a stát tady budou ještě dlouho. A ne každá země má takovou příležitost.
Související články

Data: dobrý sluha, ale zlý pán
Dnes a denně jsem v rámci konzultací svědkem situací, kdy je vedena nekonečná diskuse mnoha lidí nad daty...

Láska ve službách byznysu?
Motorkáři, velcí milovníci… Značky neustále hledají zajímavé insights, které jim pomohou být více relevantní ve své...

EGO GAME… slepá ulička marketingu
Dnes a denně vidím při konzultacích s marketingovými řediteli, jak moc je EGO game zakořeněna...